lapland2022.reismee.nl

Dag 7

Zaterdag 19 februari

Ons laatste verslag van deze mooie reis. We moesten vanochtend om 9u verzamelen voor de laatste activiteit, ijsvissen. Deze hebben we begin van de vakantie nog extra bijgeboekt.

Op het Äkäslompolo meer gingen we vissen. Voorafgaand kregen we uitleg. Vooral over hoe we door het ijs moesten komen.

We moesten allemaal een eigen plekje zoeken en dit sneeuw vrij maken. Er waren 3 grote soort schroevendraaiers waarmee we door het ijs konden komen. Het ijs was ongeveer 60 cm dik, maar gelukkig kwam je er redelijk gemakkelijk doorheen.

Als je eenmaal een gat had moest je deze eerst even schoon scheppen. Het losse ijs eruit halen en her en der wat plantjes. Hierna kon het vissen beginnen.

Een lekker stoeltje erbij zat er helaas niet in, dus je moest zelf een soort stoeltje maken in de sneeuw. En daar zaten we dan te wachten op de visjes op het prachtige meer.

Af en toe voelde de hengel wat zwaarder, maar heel veel meer dan plantjes kwam er niet uit. Wel was het een leuke activiteit om mee te maken. Na een tijdje werd het buiten ook steeds lichter en kunnen we in alle rust genieten van de omgeving.

Helaas heeft niemand uit de groep een visje mogen vangen.

Nadat we weer wat warme bessensap en een koekje hadden gekregen zijn we weer richting studio gelopen. De rest van de dag waren we vrij dus besloten we om nog een laatste wandeling en te maken en wat souvenirs te kopen.

Deze keer zijn we een ander pad opgelopen waar we ook weer prachtige foto's hebben kunnen schieten. Een stukje verderop stonden een heleboel leuke blokhutten en andere leuke huisjes. Met een klein zonnetje die af en toe door de wolken scheen was het een geslaagde laatste wandeling.

Nick is nog even een sneeuw engel gaan maken en hierna hebben we de geleende pakken weer terug ingeleverd.

We hebben de middag afgesloten met een laatste drankje in de pub. Blijft een gezellig café waar altijd wel mensen zitten.

Hierna zijn we doorgelopen naar Otso. Een restaurant dat bekend staat om beren vlees.

Ikzelf had fajitas met rendier genomen en Nick had een hamburger van beren vlees. Het is de eerste keer dat ik Nick niet heel z'n hamburger op heb zien eten, sterker nog er was nog ruim 1/3 over. Maar goed wanneer krijg je nou weer de kans om beer te eten. Het smaakte echt naar wild vlees met een erg unieke smaak. Mijn fajitas daar in tegen smaakte wel erg goed.

We gaan straks nog een kopje koffie drinken bij Jolie. Een klein zaakje bij ons in de studio's. Hierna zullen we nog een laatste keer naar het meer lopen om onze vakantie samen af te sluiten.

Morgen vliegen we rond 11u weer terug naar huis. Een groot deel van de koffers is al ingepakt en rond iets over 1 Nederlandse tijd zullen we aankomen in Brussel. Waar, als het goed is, Walter ons weer op komt halen.

Wij hopen dat jullie genoten hebben van onze blog en kunnen niet wachten om de verhalen thuis te vertellen.

Nicole

Wat hebben jullie een fantastische week gehad in het koude Lapland. Echt een reis om nooit te vergeten. Wij hebben genoten van de leuk verhalen en prachtige foto's. Goede terugreis gewenst, we hopen jullue morgen weer te zien?

Diana en Jan

Lieve Nick en Manon, wat leuk dat wij dagelijks mee mochten genieten van jullie reis. Een reis die jullie nooit zullen vergeten en wat een prachtige natuur en mooie activiteiten en verhalen. Bedankt dat we erbij mochten zijn :). Veel liefs en dikke kus. Jan en Diana