lapland2022.reismee.nl

Dag 4

Woensdag 16 februari

Gisteravond zijn we nog op pad gegaan voor de Noordlicht expeditie. Helaas was het redelijk bewolkt en hebben we het licht deze keer niet kunnen bewonderen.

Terwijl we met 2 groepen rond het kampvuur stonden vertelde onze begeleider Kees wat verhalen over het Noorderlicht. Hierna zijn we opzoek gegaan naar het noorden. We moesten opzoek gaan naar de polster, deze kon vinden met behulp van de kleine beer. Na alle verhalen kwamen de marshmallows en worstjes tevoorschijn en hebben deze lekker boven het vuur geroosterd.

Vandaag hadden we een rustige ochtend voor de boeg. We zijn begonnen met wat boodschappen te halen voor het avondeten en hebben daarna lekker rustig aan gedaan. Om half 2 moesten we klaar staan voor het langlaufen.

Nick had wat minder moeite met het langlaufen dan ik. Je merkte wel dat ik de enigste uit de groep was die nog nooit op wintersport vakantie is geweest. Gelukkig waren er 2 begeleiders bij en bleef er eentje bij mij achteraan. Nick ging elke keer een stuk voor mij uit en wachte dan weer eventjes tot wij waren aangesloten. Het langlaufen zelf was nog niet zo moeilijk, alleen de snelheid kwam er niet echt in.

Halverwege waren we bij een klein cafeetje gestopt om even bij te komen en wat te drinken. Nick en de begeleidster hadden beide een soort donut genomen die erg goed smaakte. Hierna kon de terugtocht weer beginnen. Ze zei van te voren al dat het met een wat langere afdaling ging zijn. Nou was naar beneden gaan niet zo moeilijk. Je moest jezelf klein maken door door je knieën te gaan, en daarna gewoon gaan. Alleen het remmen wordt een grotere uitdaging.

De afdaling begon uit 2 stukken. Een wat kortere en daarna een wat steiler stuk. Nick ging als eerste en wachte op het middenstuk, gevolgd door de begeleidster. Hierna kwam ik en dit ging prima alleen wist ik niet meer hoe ik goed moest stoppen. Ik reed langs Nick en de vrouw en zei dat ik wel in 1 keer doorging. Echt wel een leuke ervaring om zo van "berg" af te gaan. Maar toen liep er opeens een vrouw midden op het pad. Ik wilde niet het risico nemen om tegen haar aan te rijden, maarja remmen was nog steeds geen optie. Dus toen maar gewoon mezelf laten vallen in de sneeuw. Het zal er op een filmpje vast leuk uit hebben gezien.

Ondertussen hebben we wel weer genoten van de prachtige omgeving. We hadden weer geluk met het weer.

Na afloop moesten we snel douche en omkleden voor het ijshotel. Op een half uurtje afstand met de bus en midden tussen de bossen lag het Snow Village.

We konden hier vrijuit rondlopen. Er waren meerdere slaapkamer aanwezig, een bar, wat andere ruimtes en een hoop gangen. Aangezien de bar redelijk aan het begin zat en iedereen daar al stopte hebben wij eerst een rondje gelopen.

De route starte met verschillende ruimtes waar ijswerken stonden. Het thema dit jaar was een soort aliëns. Erg indrukwekkend om te zien was ze allemaal kunnen maken van ijs en sneeuw. Het hotel zelf was gemaakt van kunststof sneeuw, dit omdat dit een stuk zwaarder is en dus beter blijft staan.

Hierna liepen we door richting in de slaapkamers. Wij zouden er zelf toch niet voor kiezen om hier een nachte te verblijven. Je krijgt een slaapzak die je warm houdt tot de -17 graden, koud zal je het dus niet krijgen. Maar doordat het pikke donker daar binnen wordt blijven de lichten altijd branden.

Er waren een stuk of 12 kamers. Normaal maken ze er meer, maat ivm corona hebben ze het dit keer klein gehouden aangezien ze niet wisten wat kon met de maatregelen. Omdat het een officieel hotel is waren er ook brandblusser en rookmelders aanwezig. Kleine kans dat ze deze ooit gebruiken.

Na de route zijn we nog even terug gegaan naar de bar. Ze verkochten ook shotjes, maar deze waren 8 euro per stuk. Daarom hebben wij gewoon gekozen voor een lekker warm bakje chocomel. Het ijs restaurant konden we helaas niet in aangezien mensen daar uiteten waren.

Na ruim een uur zijn we weer terug gereden en werden we weer afgezet bij ons studio. We hebben deze avond gewoon lekker thuis gegeten en zullen vanavond vroeg slapen. Morgen staat de husky safari op de planning waar we erg benieuwd naar zijn.

Diana

Lekker sportief dagje. Niet teveel spierpijn, hoop ik. Wat een prachtige foto's !!!! Nog veel plezier X