lapland2022.reismee.nl

Dag 2

Maandag 14 februari.

We kunnen wel zeggen dat dit onze beste Valentijnsdag ooit was. Na een heerlijke nacht slapen zijn we weer uitgerust wakker geworden. Gisteren hadden we onze skipakken nog opgehaald en zijn we optijd gaan slapen.

Deze ochtend werden we wakker met een heerlijk zonnetje. Na even rustig te hebben ontbeten zijn we de dag begonnen. Om 12u moesten we klaar staan voor de sneeuwscooter tocht. We hadden dus even de tijd om wat rond te lopen.

We zijn een wandeling gaan maken over het Äkäslompolo meer. Een prachtig meer omringd door bomen op ongeveer 5 minuten loopafstand van onze studio af.

Bijzonder om te zien hoe alles hier zo mooi wit kan zijn. Onderweg liepen we nog langs een wei met rendieren en hierna zijn we het meer overgestoken. Heerlijk met een zonnetje op het gezicht. Onderweg kwamen we genoeg andere wandelaars tegen, mensen op de fat bike en op de langlaufen.

Na ongeveer een uurtje wandelen zijn we terug gegaan naar onze studio om ons klaar te maken voor de sneeuwscooter tocht.

We moesten ons dik aankleden dus hadden thermo ondergoed aan, fleece vest en een broek, onze winterjas en daarover heen nog het overall wat we hadden gehuurd. Om 12u stonden we klaar in het hotel tegenover ons waar we ons moesten melden. Hier hebben we kennis gemaakt met de rest van de groep en kregen we alvast onze helm. Daarna liepen we met de gids naar de sneeuwscooters toe waar we een korte uitleg kregen. Een leuke meid die veel plezier had in haar vak. Na de uitleg starte Nick als eerste achter het stuur.

Het begin begon wat traag aangezien een scooter achter ons stil viel. In de tussen tijd hebben wij wat foto's genomen en na een paar minuten kon de tocht dan echt beginnen.

Wat een gave activiteit was dit!! Aan het begin is het even wennen, maar het rijden ging erg makkelijk. In een rijtje achter elkaar aan reden we de bossen in.

Ik heb nog nooit zoiets moois gezien. Een strak blauwe lucht, de sneeuw die er prachtig bij ligt en de mooie bomen om ons heen. Ook achterop was een feestje om mee te maken. Na een tijdje rijden hadden we een korte stop voor wat foto's.

Hierna zijn we doorgereden naar een plekje waar we wat warme bessensap kregen en een kaneelbroodje. De gids had een kampvuur aangestoken, vertelde van alles en wij konden vragen stellen. Toen we weer doorgingen konden we wisselen van chauffeur. Manon was aan de beurt en vond het toch best spannend. Maar gelukkig volgt de sneeuwscooter zelf het spoor van degene voor je en hoef je alleen wat bij te sturen.

Na een 2 uur tijd waren we weer terug bij het begin punt. Hier konden we onze spullen weer inleveren en zijn we snel binnen in de studio gaan opwarmen. Met nog een korte middag voor de boeg zijn we naar de Finse pub gegaan en hebben we genoten van een biertje. Een echte lokale pub met een gezellig sfeer.

Hierna zijn we doorgelopen naar een restaurantje waar we heerlijk hebben gegeten. Toen we net terug kwamen in de studio kregen we een appje dat het noorderlicht zichtbaar was. Toevallig waren onze buren een stel uit onze groep en zijn we met z'n 4 naar het meer gelopen.

Eerst zagen we alleen een lichte witte streep, maar toen pakte we onze telefoons erbij...

De strepen werden steeds duidelijker zichtbaar en kwamen er steeds meer bij. Helaas is het op de foto een stuk beter te zien dan in het echt, maar alsnog een waanzinnig beeld wat we hadden.

Na een tijdje zijn we weer teruggelopen en meteen de sauna ingedoken. Deze stond al lekker op de 40 graden. Morgen moeten we om 10u klaar staan voor de rendier excursie dus ondertussen liggen we lekker in bed.

Het was een geslaagde dag en we kunnen niet wachten op alles wat we nog gaan mee maken.

Nicole

Wat een leuk verslag vandaag! Fijn dat jullie zo enthousiast zijn. Foto's zien er ook prachtig uit, om jaloers op te worden. Ben benieuwd naar jullie volgende verslag.

Diana

Wat een mooie dag hebben jullie gehad. Super gaaf zeg ! En wat een schitterende foto's. Ben nu al nieuwsgierig naar de rest.